Czarodzieje są dumnymi poszukiwaczami wiedzy i poskramiaczami naturalnego porządku. Ponad wszystko cenią sobie wiedzę i odkrywanie, a ich największą słabością jest chęć poszukiwania tych rzeczy w miejscach – i na sposoby – które być może najlepiej byłoby pozostawić. Uświęcają środki celem, są skorzy do intelektualnego prześcigania się i pełni przepychu; często postrzega się ich jako aroganckich i zarozumiałych.
Historia
Pierwsze królestwo Czarodziejstwa było konfederacją Siedmiu Miast, utworzoną przez uczniów Sar-Elama – Siódmego Smoka. Położone w południowych pustyniach Thallan, Miasta miały być miejscami do prowadzenia niezakłóconych przez nic studiów nad magią.
Podczas Wojny Krwawego Księżyca, Czarodzieje dokonali osiągnięcia zapewne godnego szczytów swej pychy: stworzyli Orków. Oddziały szturmowe Orków stały się decydującą bronią przeciw Demonom, odwracając bieg wojny i ratując Ashan przed całkowitym zniszczeniem. Wkrótce potem Szkarłatni Magowie z Domu Chimery stworzyli Zwierzoludzi, poprzez wystawianie ludzi i różnych zwierząt na działanie potężnych Smoczych Ogniw – łącząc je w rozmaite hybrydy.
Po wojnie Orkowie i Zwierzoludzie byli używani jako robotnicy, słudzy, strażnicy – i zabawki. Zgorzkniali po latach niewolnictwa, ogłosili niepodległość od swych czarodziejskich panów i wydarli sobie wolność po długiej oraz krwawej rebelii.
Obawiając się nieustannie rosnącej sile i liczbie Nekromantów z Domu Eterny, inne szkoły magii – wiedzione przez Domy Animy i Materii – zainicjowały nagonkę na wielką skalę, od konfiskaty majątków, przez wygnania do spektakli publicznych egzekucji. To miało rozwiązać problem – a przynajmniej tak sądzono.
Mylili się. Sympatycy Nekromantów z Siedmiu Miast, ze wsparciem swych wygnanych sojuszników, wzniecili rewoltę. Wojna domowa na zawsze zmieniła granice królestwa Czarodziejów. Lamentując nad utratą swego „złotego wieku” nazwali nowe domy Srebrnymi Miastami.
Cechy Akademii
Umiejętność rasowa
Jeszcze nieznana
Tajemni Naukowcy
Wszystkim innym frakcjom Ashanu Magia równa się Wierze. Dla Czarodziejów jednak Magia jest zwyczajnie wyższą formą wiedzy, która musi zostać rozwinięta poprzez surową dyscyplinę i obszerne studia nad tajemnymi mądrościami.
Budowniczowie Tytanów
Konstrukty takie jak Golemy i Tytani tworzą ciężką piechotę i rdzeń wojsk Czarodziejów, podczas gdy Duchy bardziej odpowiadają kawalerii w swej szybkości i sile uderzenia. Mocą tych jednostek jest to, iż robią dokładnie to co się im powie i nie mają problemów z morale.
Tkacze Zaklęć
Czarodzieje są mistrzami wszystkich szkół magii bez wyjątku. Ich pogoń za potęgą i wiedzą daje im dostęp do wszystkich istniejących zaklęć, a także zaprowadziła ich do odkrycia nowych sposobów na używanie oraz łączenie czarów.